Tegenslag in aanloop naar nieuw vervoersplan: geen enkele vervoerder wil met bus in Zeeland rijden

Geen enkele vervoerder heeft zich ingeschreven bij de provincie om vanaf 2025 met de bus in Zeeland te gaan rijden. Maandag bleek al dat de huidige busmaatschappij Connexxion niet wil meedingen naar een nieuw contract. Dit lijkt een groot struikelblok te zijn voor het nieuwe vervoersplan van de provincie.



Lege bussen buiten de spits die doelloos door de provincie rijden. Dat is het beeld op heel wat Zeeuwse buslijnen. Daarom moet vanaf 2025 het ov in Zeeland drastisch veranderen. Bussen rijden dan niet meer van dorpskern naar dorpskern, maar van hub naar hub. En dat zijn vaak haltes buiten de kernen. Daarnaast moeten flextaxi’s, buurtbussen, deelfietsen en deelauto’s gaan zorgen voor een goed verlopend openbaar vervoer.

Barstjes in het plan

Het huidige contract voor het streekvervoer in Zeeland loopt eind 2024 af. Afgelopen maandag bleek al dat Connexxion, de grote busmaatschappij die al sinds 1999 jaar het openbaar vervoer in Zeeland doet, geen interesse heeft in een nieuw contract. Vandaag is dus ook duidelijk geworden dat geen enkele andere vervoerder geïnteresseerd is om dit plan uit te gaan voeren.

Wat houdt het nieuwe OV-plan in?

Vanaf 1 januari 2025 rijdt er niet meer door ieder Zeeuws dorp een bus, maar moeten reizigers gebruik maken van bijvoorbeeld deeltaxi’s. Deze rijden dan naar hubs, opstappunten buiten het dorp.

Die hubs worden een knooppunt waar verschillende vormen van openbaar vervoer bij elkaar komen: grote bussen, flextaxi’s, buurtbussen, deelauto’s, deelfietsen en personenauto’s van carpoolers. De bussen rijden dan van hub naar hub.

Voor gedeputeerde Harry van der Maas is het gissen naar de precieze reden waarom busvervoerders zich niet hebben ingeschreven. Hij denkt niet dat het met het nieuwe vervoersplan te maken heeft. “Het is een onzekere marktsituatie voor vervoerders: personeelskosten stijgen, de benzineprijzen zijn hoog. Daar zal het allemaal mee te maken hebben.”

In het nieuwe plan verandert niks aan de huidige vaste buslijnen, zegt Van der Maas. Het andere deel van het plan, waarbij delen van de provincie met deeltaxi’s en hubs te bereiken zijn, staat los van deze concessie, zegt hij. Later worden onder meer ondernemers gevraagd om bijvoorbeeld met flextaxi’s en buurtbussen te rijden.

Onduidelijkheid vanaf 2025

Tot 1 januari 2025 rijdt Connexxion met bussen in de provincie. Wie de busvervoerder na die datum wordt, blijft de grote vraag. “Dat weet ik op dit moment ook niet”, geeft de gedeputeerde aan in het radioprogramma Zeeland Komt Thuis. Hij zegt dat hij eerst met busvervoerders in gesprek wil gaan om hen te vragen wat de reden is dat zij het vooralsnog niet zien zitten om op de Zeeuwse wegen te rijden.

Vervoerders willen niet met bus in Zeeland rijden, Harry van der Maas: ‘Noem het een slechte dag’

Tegelijkertijd geeft Van der Maas ook de moed niet op. “Eén ding is duidelijk, er zal altijd busvervoer zijn, alleen de wijze waarop we dat organiseren is de vraag”, zo zegt hij. En hij blijft ook vertrouwen houden in het plan om met vaste routes, gecombineerd met flexibele lijnen te rijden. “Ik ben niemand tegengekomen die het een slecht plan vond.”

Een scenario kan zijn dat de provincie zelf het vervoer overneemt, dat gebeurde ook met de veerdienst tussen Breskens en Vlissingen. Toen de provincie geen vervoerder vond, werd besloten de veerdienst zelf te exploiteren. Van der Maas hoopt niet dat het zover komt met het busvervoer in de provincie. “Zelf ter hand nemen, vind ik de laatste optie. Ik ga echt op zoek naar een goede vervoerder die hier wel wil rijden.”

De buslijnen in het conceptplan van de provincie© Provincie Zeeland

Eerder waren er al wat barstjes in het nieuwe OV-plan te zien. In mei bleek bijvoorbeeld dat vervoer met deeltaxi’s volgens de wet helemaal niet onder het openbaar vervoer valt. Zeeland drong toen al aan op een wijziging van de Wet personenvervoer 2000.

“We gaan op zeer korte termijn na wat de belangrijkste redenen zijn waarom vervoerders niet ingeschreven hebben en ons beraden op de situatie”, schrijven Gedeputeerde Staten in een brief aan de Statenfracties.