Arriva is een van de vervoermaatschappijen die de buslijnen in Zeeland willen overnemen van Connexxion


De opluchting was enorm, toen maandagmiddag bleek dat twee ondernemingen zich hebben gemeld om het busvervoer in Zeeland vanaf 2027 te verzorgen. ,,Arriva en EBS zijn twee gerenommeerde bedrijven die in staat zijn reizigers goed te bedienen en te vervoeren”, reageert gedeputeerde Harry van der Maas.

Op dezelfde dag dat Connexxion liet weten dat het  na 25 jaar wil stoppen in Zeeland, ging bij de provincie de brievenbus open om te kijken of zich wel andere belangstellenden hadden gemeld. Vorig jaar liep dat nog mis, toen bleek dat niemand zin had om het streekvervoer-nieuwe-stijl op zich te nemen. Maar de nieuwe ronde, met versoepelde voorwaarden, bleek maar liefst twee kandidaten op te leveren.

Meer tijd voor schone bussen

,,We stellen heel hoge kwaliteitseisen”, zegt Van der Maas. ,,Aan bijvoorbeeld het materieel, de bussen. Maar ook aan goed werkgeverschap, de manier waarop bedrijven met hun personeel omgaan. In deze nieuwe ronde hebben we wel enkele criteria veranderd op het gebied van duurzaamheid. We wilden te snel naar schoon vervoer toe; dat kunnen de bedrijven nu in een lager tempo invoeren.”

De provincie voert een flinke verandering door in het openbaar busvervoer. Tussen de grootste woonplaatsen rijden straks bussen op hoofdlijnen: dat is het pakket waarvoor EBS en Arriva zich nu hebben gemeld. Tot en met 2026 regelt Connexxion het busvervoer nog in Zeeland, daarna neemt als alles goed gaat een van de twee nieuwe kandidaten voor twaalf jaar de boel over. Naast die grote bussen komt er een netwerk van kleinere voertuigen met de naam Flex, om reizigers verder de dorpen en steden in te brengen.

Winnaar op punten

De komende maanden wordt bepaald welke van de twee kandidaten de beste is. ,,Eerst wordt gekeken of de enveloppen alles bevatten wat ze moeten bevatten, de juiste documenten en omschrijvingen. Ik ga er vanuit dat het allemaal klopt, anders hadden ze zich niet ingeschreven”, aldus de gedeputeerde. ,,Daarna gaat een speciaal team bekijken welk bedrijf het beste aan de verschillende voorwaarden voldoet. Dat gaat objectief, met een puntensysteem. We willen juridische procedures voorkomen: bovendien hebben de bedrijven recht op een objectieve beoordeling. Uiteindelijk krijg ik te horen wie de het moet worden: bij die keuze ben ik zelf dus niet betrokken.” De winnaar wordt in maart bekendgemaakt.

Intussen gaat de provincie ook het tweede deel van het plan uitzetten: Flex. Dat wordt zoveel mogelijk samen met het WMO-vervoer aanbesteed. Het zal in samenspraak met de gemeenten gaan en wordt per regio geregeld.