Nieuwe ronde inschrijving busvervoer: Gaat het nu wel lukken?
Gaat het de provincie lukken om een vervoersmaatschappij vast te leggen die het busvervoer in Zeeland de komende jaren gaat verzorgen? De provincie publiceerde deze week de nieuwe aanbieding, nadat vorig jaar in de eerste ronde geen enkel bedrijf zich had ingeschreven. “We hebben de nodige aanpassingen gedaan in de aanbesteding en hopen nu dat vervoerders wel zeggen: we willen heel graag in Zeeland werken”, aldus gedeputeerde Harry van der Maas.
De potentiële inschrijvers krijgen vier maanden de tijd om over een nieuwe concessie na te denken. “We hebben de bezwaren en commentaren van maatschappijen en reizigers op de vorige aanbesteding ter harte genomen”, zegt Harry van der Maas. “En daar sprongen drie dingen uit. Er moet geld bij, we moeten soepeler met de eis voor CO2-vrije bussen omgaan en een aantal buslijnen moesten worden aangepast.”
Eigenlijk had per 1 januari 2025 al een nieuwe, zogenoemde busconcessie in moeten gaan. Als noodmaatregel werd met de huidige vervoerder, Connexxion, een verlenging van het contract tot 1 januari 2027 afgesproken.
Meer geld
Het is nu dus de vraag of met de aanpassingen die gedaan zijn, de maatschappijen over de streep worden getrokken. In de brief van Gedeputeerde Staten staat dat er een maximumbedrag is als bijdrage per jaar, maar dat er in het geval dat er weer geen maatschappij wordt gevonden er ruimte is om nog meer geld uit te trekken. “Maar”, geeft Van der Maas aan, “dan moet die partij wel beter scoren op andere vlakken, zoals emissie-vrije bussen of de dienstregeling die ze aanbieden.” De concessie gaat in 2027 in en duurt twaalf jaar.
Wat houdt het nieuwe OV-plan in?
Vanaf 1 januari 2027 rijdt er niet meer door ieder Zeeuws dorp een bus, maar moeten reizigers gebruik maken van bijvoorbeeld deeltaxi’s. Deze rijden dan naar hubs, opstappunten buiten het dorp. Die hubs worden een knooppunt waar verschillende vormen van openbaar vervoer bij elkaar komen: grote bussen, flextaxi’s, buurtbussen, deelauto’s, deelfietsen en personenauto’s van carpoolers. Er komt dus een netwerk van vaste lijnen, gecombineerd met zogenoemd fijnmazig en flexibel vervoer.
Geen Plan B nodig
Het spook van nul inschrijvingen zou na de vorige mislukte inschrijvingsronde makkelijk boven het hoofd van de gedeputeerde kunnen blijven hangen en een Plan B, zoals het opzetten van een eigen busmaatschappij, lijkt verstandig. Maar Van der Maas is resoluut: “Er is geen Plan B. Ik heb een goed Plan A, dat sterk is. Mocht er niemand inschrijven, dan komt tijd komt raad. Er moet gewoon een maatschappij komen die ons busvervoer op een goede manier voor de reizigers gaat organiseren.”