Steeds meer alternatieven voor buurtbus
Langzaamaan duiken op meer plekken alternatieven op voor de buurtbus. Vervoerder Syntus Utrecht zet op meerdere buurtbuslijnen reguliere bussen in. EBS nam eerder hetzelfde besluit én laat de buurtbus op bepaalde trajecten in Haaglanden, Voorne-Putten en Rozenburg rijden als belbus. De provincie Noord-Holland en Connexxion introduceren de ‘Buurtbus-taxi’.
In de belbussen van EBS moeten buschauffeurs een mondkapje dragen. Om de veiligheid te borgen, past de vervoerder naar eigen zeggen het protocol toe dat in de taxibranche wordt gebruikt. Een rit zonder aanmelding is voorlopig verleden tijd. Reizigers moeten telefonisch reserveren, waarbij een triage wordt toegepast. Dat moet ervoor zorgen dat alleen mensen zonder corona gerelateerde klachten in de bus stappen.
Het alternatief vervoer van Connexxion, dat door een taxibedrijf wordt uitgevoerd, werkt volgens een vergelijkbaar concept. De Buurtbus-taxi rijdt op alle buurtbustrajecten in de concessies Noord-Holland Noord en Haarlem-IJmond. Reizigers betalen ongeacht de gereden afstand een vast tarief van 4 euro.
Reguliere bussen
EBS zet waar mogelijk grote bussen in, maar heeft niet overal een alternatief voorhanden. “Dat kan te maken hebben met beschikbaarheid van voertuigen en mensen. Ook kan het zijn dat bepaalde wegen wel voor kleine, maar niet voor grote bussen geschikt zijn”, aldus de vervoerder. Die beschikbaarheid of toegankelijkheid van grotere bussen is voor Syntus Utrecht geen probleem, op één lijn na. De voertuigen in de provincie Utrecht rijden soms wel een andere route.
De provincie Noord-Brabant kwam eind maart als eerste met een oplossing, door buurtbusreizigers toegang te geven tot de Regiotaxi. Zij betalen hiervoor tijdelijk het wmo-tarief, dat ongeveer gelijk is aan het OV-tarief. De maatregel is inmiddels verlengd tot 1 oktober.
Aanvullend onderzoek
Een groot deel van het beperkte aantal buurtbussen dat tot voor kort nog reed, werd vorige week alsnog van de weg gehaald. Het plaatsen van spatschermen bij het bestuurdersgedeelte bleek onvoldoende zekerheid te bieden. De Rotterdamse stadsvervoerder RET besloot daarop alle kleine bussen, waarin chauffeurs werden afgeschermd door een spatscherm, uit voorzorg stil te zetten. GVB deed in Amsterdam hetzelfde op de Gelderlandpleinlijnen. De Amsterdamse vervoerder verwacht op korte termijn reguliere bussen in te zetten.
Kennisinstituut TNO voert aanvullend onderzoek uit naar benodigde extra maatregelen waarmee de ventilatie in de voertuigen verbetert. Dit onderzoek was ook voor EBS aanleiding om buurtbussen van de weg te halen, maar de vervoerder kwam dus binnen drie dagen met een alternatief. De RET deed nadere inspectie op basis van het TNO-onderzoek en concludeerde dat bepaalde typen kleine bussen weer veilig de weg op kunnen.