Buurtbussen moeten worden aangepast om in coronatijd weer de weg op te kunnen. Behalve het installeren van een spatscherm, beveelt TNO aan om extra ventilatie-units en actieve luchtfiltering aan te brengen. Branchevereniging OV-NL streeft ernaar dat de ruim 350 buurtbussen in Nederland in november zijn omgebouwd.
Vervoerders gaan hun buurtbussen komende periode uitrusten met een kuchscherm, extra dakventilator voor luchtafvoer en een HEPA-luchtfilter, die vergelijkbaar is met filters in ambulances en vliegtuigen. Deze combinatie verkleint volgens TNO de kans op blootstelling aan mogelijke deeltjes van het coronavirus. Het kennisinstituut adviseert bovendien het spatscherm regelmatig schoon te maken. De maatregelen voldoen aan de eisen van verkeersveiligheid, al is één buurtbustype nog in afwachting van goedkeuring van de RDW.
Belangrijke rol
OV-NL-voorzitter Pedro Peters zegt er vertrouwen in te hebben dat buurtbussen met deze aanpassingen weer verantwoord de weg op kunnen, en dat is volgens hem ook hard nodig. “De buurtbussen hebben een belangrijke rol in de mobiliteit en daarmee leefbaarheid van kleine kernen.” De branchevereniging had TNO in augustus om aanvullend onderzoek gevraagd omdat in de kleine bussen – met één deur om in en uit te stappen – minder sprake is van natuurlijke ventilatie dan in een 12-meterbus.
Het zal per regio en lijn verschillen wanneer de buurtbussen weer in de dienstregeling kunnen worden opgenomen. Vervoerders faciliteren het doorvoeren van de maatregelen, maar zijn voor de benodigde materialen afhankelijk van leveranciers. Daarnaast zijn buurtbusverenigingen afhankelijk van het aantal beschikbare chauffeurs, die vaak vrijwilliger zijn en vanwege hun leeftijd tot de risicogroep van het coronavirus behoren. Veel chauffeurs hebben al wel aangegeven graag weer te willen gaan rijden.
Half jaar aan de kant
Een groot deel van de buurtbussen staat door de coronamaatregelen al meer dan een half jaar aan de kant. Het risico in de kleine voertuigen was volgens OV-NL te groot om de bussen zonder aanvullend onderzoek weer de weg op te sturen. In de tussentijd kwamen vervoerders wel met alternatieven, zoals de inzet van belbussen, Regiotaxi of reguliere bussen.
OV-NL liet eerder al onderzoek doen naar het effect van spatschermen bij het bestuurdersgedeelte. TNO concludeerde twee maanden geleden dat zo’n scherm de directe druppeloverdracht tussen passagier en bestuurder minimaliseert. In reguliere bussen kan daardoor bovendien zowel de voor- als achterdeur weer open, wat zorgt voor een betere en natuurlijke ventilatie. Het is de bedoeling dat het plaatsen van de schermen in alle grote bussen deze maand is afgerond.