Vervoersbedrijven krijgen extra tijd om in te schrijven op Zeeuws busvervoer


               Lijn 57 is één van de buslijnen die geschrapt wordt in het nieuwe ov-plan van de provincie.


Is er deze keer wel een bedrijf dat het ziet zitten om het busvervoer in Zeeland voor z’n rekening te nemen? Gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, openbaar vervoer) verwacht van wel. Om de kansen van de provincie te vergroten, wil hij vervoersbedrijven zes weken extra de tijd geven om een offerte in te dienen.

Zeeland wil voorkomen dat de aanbesteding van het ov opnieuw op een teleurstelling uitloopt. Vorig jaar oktober bleek geen enkel bedrijf brood te zien in het exploiteren van de buslijnen. Het plan is daarop aangepast. De eisen om met milieuvriendelijke en dus veel duurdere bussen te rijden zijn versoepeld. Ook is de lengte van het contract verlengd en heeft de provincie twee miljoen euro per jaar extra uitgetrokken.

Het uitgangspunt van het nieuwe openbaar vervoersplan is overeind gebleven. Een aantal vaste buslijnen verdwijnt, maar daar staat tegenover dat provincie ‘Flex’ invoert. Dat zijn busjes die tussen 6.00 en 23.00 uur tot in de kleinste dorpen van de provincie tussen zogeheten hubs gaan rijden. Reizigers kunnen de Flex straks telefonisch of met een app boeken. Dat moet minimaal één uur voor de reis.

Zorgen in Oostkapelle en Oost-Souburg

In het vernieuwde plan heeft de provincie aan een aantal kritiekpunten gehoor gegeven. In sommige dorpen en wijken zijn extra haltes opgenomen en sommige lijnen worden toch niet geschrapt. Toch is lang niet iedereen tevreden. Afgelopen vrijdag maakten diverse inwoners van Oost-Souburg en Oostkapelle aan de Zeeuwse Statenleden hun ongenoegen kenbaar over het verdwijnen van de huidige vaste buslijn door hun dorp.

Maandag 16 december is de deadline voor vervoersbedrijven. Een paar maanden later wordt duidelijk aan welk bedrijf het busvervoer vanaf december 2025 wordt gegund.