Busvervoerder Connexxion trekt zich terug uit Zeeland: ‘Plan van provincie gaat ten koste van reiziger’


Connexxion stopt na ruim 25 jaar met het busvervoer in Zeeland. De vervoermaatschappij heeft onvoldoende vertrouwen in het nieuwe plan voor het ov-systeem van de provincie. ,,Het plan snijdt te drastisch in het voorzieningenniveau”, zegt CEO Manu Lageirse van moederbedrijf Transdev tegen het Zeeuwse personeel.

De provincie Zeeland wil het openbaar vervoer helemaal op de schop nemen. Uitgangspunt is een hoofdnet tussen de grootste woonplaatsen. Daarnaast komt er een nieuw systeem met de naam Flex. Die rijdt straks zeven dagen per week tussen 06.00 uur ’s ochtends en 23.00 uur ’s avonds tussen ‘Hubs’ en moet minimaal een uur van te voren geboekt worden met een app of telefoontje.

Ten koste van reiziger

Connexxion schrijft zich dus niet in op de nieuwe concessie. Lageirse noemt de plannen van de provincie op het gebied deelmobiliteit en verduurzaming ‘ambitieus’. Dit sluit volgens de CEO aan bij de visie van Transdev, maar hij vindt dat de provincie de transitie van het huidige ov-systeem naar een nieuw model te snel wil doorvoeren. ,,We vrezen daarom dat het ten koste gaat van de kwaliteit van het Zeeuwse openbaar vervoer. En daarmee ten koste van de reiziger.”Vervoersmaatschappijen konden tot vandaag 12.00 uur inschrijven op de concessie voor het openbaar vervoer. Dat gaat in vanaf 2027 en heeft een looptijd van twaalf jaar. De provincie had het busvervoer eerder aanbesteed, maar dat liep oktober vorig jaar op een mislukking uit. Geen enkel bedrijf zag brood in het verzorgen van het streekvervoer in de nieuwe stijl. Maandag bleek dat er nu wel belangstelling is: de vervoersbedrijven Arriva en EBS hebben zich gemeld.

Eisen versoepeld

De provincie heeft na vorig jaar onder andere de strenge eisen voor milieuvriendelijke bussen versoepeld. Ook is er twee miljoen euro per jaar extra uitgetrokken. Daarnaast is de duur van het contract verlengd van acht naar twaalf jaar, zodat vervoersbedrijven meer tijd hebben hun investeringen terug te verdienen. Tegelijk kwam de provincie ook tegemoet aan kritiek van reizigers, scholen en buschauffeurs over de dienstregeling. Zo bleef een aantal buslijnen dat zou worden geschrapt toch bestaan.

Voor Connexxion is het allemaal niet genoeg, blijkt uit de brief van Lageirse. ,,Ondanks verbetering van het programma van eisen op een aantal punten, blijven onze zorgen overeind. Hierdoor blijft er een aantal grote risico’s en onzekerheden over, die we niet kunnen dragen.” Een woordvoerder van Connexxion bevestigt de inhoud van de brief, maar wil niet ingaan op vragen wat dit precies zou betekenen voor de reiziger.

Personeel gaat over

Vanwege het mislukken van de vorige aanbesteding, is het huidige contract met Connexxion verlengd tot eind 2026. ,,Samen met jullie willen we de komende 2 jaar de kwaliteit die onze reizigers en opdrachtgever van ons gewend zijn blijven bieden. We blijven ons inzetten voor jullie en voor onze reizigers”, schrijft Lageirse. Het huidige personeel gaat over naar de nieuwe vervoerder ,,Tot de overgang verandert er niets, jullie blijven een volwaardig en waardevol onderdeel van ons bedrijf.”